Blogi: Yritysneuvojan viisi vinkkiä myynnin tehostamiseen

Novagon yritysneuvojan myyntivinkit valtakunnalliseen jakeluun! Vieraskirjoitus Uusyrityskeskukselle myynnistä ja Startti Plus -palvelusta https://www.uusyrityskeskus.fi/blogi/yritysneuvojan-viisi-vinkkia-myynnin-tehostamiseen/

 

Yritysneuovjan_viisi_vinkkia

 

 

 

 

 

 

Alkavalla yrittäjällä on usein liian vähän asiakkaita, ja joskus harvoin asiakkaita ei ole lainkaan. Kun yrittäjä on tehnyt päätöksen yrityksen perustamisesta, asiakasnäkökulmaa on varmasti mietitty – kuten myös kymmeniä muita asioita. Siinä vaiheessa, kun yritys on toiminut pari kuukautta ja alkujärjestelyt on hoidettu, oma toimeentulo yrittäjänä alkaa olla todellisuutta.

Miten niitä asiakkaita sitten saa? Tässä muutama vinkki onnistuneeseen asiakashankintaan ja myyntiin.

1. Karsi asiakaskohderyhmää

Myydä ja markkinoida kannattaa vasta sitten, kun tietää tarkasti kenelle on myymässä. Pyri löytämään ne tyypit, jotka ovat potentiaalisimpia ostajia juuri sinun yrityksesi tuotteelle tai palvelulle. Silloin on myös paljon helpompaa miettiä, miten heidät tavoittaa.

2. Auta asiakasta ostamaan

Asiakas ei jaksa nähdä paljon vaivaa löytääkseen haluamansa. Sinun pitää olla helposti ja nopeasti saatavilla. Auta asiakasta itse näkemään tuotteen hyödyt, niin pääset tuputtamisesta. Jokainen haluaa kuitenkin tehdä itse oman ostopäätöksensä.

3. Myy kokonaisuuksia

Mieti asiakkaasi kokonaistilannetta. Tarvitseeko tämä samalla muita palveluita tai tuotteita? Pyri yhdistämään tuotteesi tai palvelusi fiksusti – golfmailan ostaja saattaa kaivata opetustuntia ja tilitoimistoasiakas tietoa siitä, miten tilinpäätöstä tulkitaan. Paketoimalla tuotteesi, voit luoda asiakkaasi kaipaamaa lisäarvoa ja lisätä omaa myyntiäsi.

4. Pidä kiinni vanhoista asiakkaista

Muistutan aina asiakkailleni, että tyytyväinen asiakas tulee takaisin. On paljon vaikeampaa houkutella uusia asiakkaita kuin pitää vanhat. Jälkimarkkinointi ja yhteydenpito asiakkaaseen tulee siis myös miettiä etukäteen!

5. Löydä oma tyylisi

Yrittäjä on aina oma persoonansa ja se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle. Näin ollen mietimme aina yhdessä neuvontaan tulleen asiakkaan kanssa, mitkä tavat ja kanavat myyntiin ja markkinointiin ovat hänen tapauksessaan luontevimpia ja näin ollen tuloksellisimpia. Voimme paneutua esimerkiksi sosiaalisen median käyttöön ja sisällön tuottamiseen tai miettiä, miten valmistella seuraavaa kasvokkaista myyntitilannetta.

Kuten niin monessa asiassa, myös myynnissä ja markkinoinnissa huolellinen suunnittelu on varmin tie onnistuneeseen lopputulokseen! Uusyrityskeskusten yritysneuvojat ja asiantuntijat auttavat alkavaa yrittäjää liiketoiminnan suunnittelussa. Erityistä myynnin ja markkinoinnin tukea on saatavilla Uudellamaalla, jossa starttirahan saaneet voivat hakeutua Startti Plus -palveluun. Lue lisää Startti Plus -palvelusta>>