Siirry pääsisältöön

Länsi-Uudenmaan matkailustrategia päivitetään

Länsi-Uudenmaan yhteinen matkailustrategia on päätetty kevään 2022 aikana päivittää. Uudella strategialla pyritään vastaamaan mahdollisimman hyvin matkailualan nykyhetken ja tulevaisuuden haasteisiin. Ensimmäinen tilaisuus pidettiin 29.3. Tytyri Elämyskaivoksessa. Tilaisuuden järjestivät yhteistyössä Novago Yrityskehitys sekä kuntien Lohja, Raasepori, Inkoo ja Hanko matkailuyksiköt. Tilaisuuden sparraajana toimi yritysluotsi ja Visit Finland Akatemian valmentaja Tiina Reijonen, Havsö Oy. Yhteisessä työskentelyssä oli mukana viitisenkymmentä henkilöä, etupäässä yrittäjiä.

Länsi-Uudellamaalla on ollut yhteinen matkailustrategia vuodesta 2013 lähtien. Ensimmäinen alueen yhteinen matkailustrategiavuosille 2013-2016 hyväksyttiin Lohjan, Hangon, Raaseporin, Siuntion, Kirkkonummen, Karkkilan ja Inkoon kunnissa keväällä 2013. Tämä strategia on päivitetty kertaalleen vuosille 2017-2020. Covid-pandemia on koetellut erityisesti matkailutoimialaa ja tämän vuoksi strategiatyön päivittämiseen ryhdyttiin nyt, kun on olemassa merkkejä kansainvälisen matkailun elpymisestä.

Tilaisuuden henki oli odottavan myönteinen ja työskentely yrittäjien kesken oli aktiivista. Länsi-Uudenmaan alueen matkailutoimijoilla, niin kunnilla kuin yrityksillä, on viime vuosina ollut hyvä yhteistyön henki. Alueella on oivallettu systemaattisesti tehdyn matkailun kehittämistyön takia, että emme ole toistemme kilpailijoita vaan yhteistyössä on koko alueen voimavara matkailun kehittymiseksi ja matkailutarjonnan kasvattamiseksi.

Alueella on Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy:n jälkeen ollut useita alueellisia kehittämishankkeita, joiden resursseilla alueen laajempaa kehittämistä on pystytty jatkamaan. Kehittämishankkeita on ollut mm. Novago Yrityskehitys Oy:n hallinnoimat Welcome 1 & 2, Lohjan kaupungin hallinnoimat EU Central Baltic hankkeet Caito ja Rural Lifestyle ja Raaseporin hallinnoima South Coast bikepacking Trail- pyöräilyreitistöprojekti. Lisäksi olemme olleet aktiivisesti kuntina mukana yhteisen Johku- verkkokauppa-alustan kehittämishankkeessa sekä synnyttämässä Uudenmaan laajuista Carbon Neutral Experience- hiilineutraalisuuden kehittämiseen tähtäävää yhteistyöhanketta. Hankkeiden avulla on pystytty tarjoamaan valtava määrä koulutuksia ja verkostoitumista alueen matkailuyrittäjille ja luomaan saavutettavuuden työkaluja, jotka parantavat tuotteiden ostettavuutta ja alueen yhteisen tarjonnan esilletuontia.

Ensimmäisessä strategian työtilaisuudessa tunnistettiin tämän hetken suurimpia haasteita alueen matkailun kehittymisessä. Näitä olivat mm. osaava työvoima ja työvoiman saatavuus, julkiset liikenneyhteydet, ympärivuotisen tarjonnan lisääminen, yhteinen markkinointinäkyvyys /aluebrändäys ja tietysti epävarmuus maailmantilanteessa siitä, mitkä ovat ne kansainväliset kohderyhmät, joihin jatkossa yhdessä vahvemmin panostamme. Matkailijalle palveluketjun tulee olla kokonaisuutena kunnossa valitulle kohderyhmälle ja jokaisen toimijan tulee tehdä töitä kohti yhteisiä strategisia tavoitteita.

Strategiatyö jatkuu kuntien matkailuyksiköiden johdolla niin, että työpajan tulokset jalkautetaan kommenteille vielä alueen yrittäjille kevään aikana ja yhteinen lopputulema muodostetaan. Tavoite on, että kesään mennessä strategialinjaukset ovat vietävissä jälleen kuntien päätöksentekoon.

Lisätietoja Länsi-Uudenmaan matkailustrategian valmistelusta antavat matkailupäälliköt
Minna Ermala, Lohja, p. 044 374 1218
Ville Vuorelma, Raasepori, p. 019 289 2012
Kira Marschan, Hanko, p. 040 731 9985

Jaa

Lue myös