
30.05.2023
Västra Nylands turismstrategi uppdateras
Läs mera
Trots att dagen varit rätt regnig lyfte en spänd förväntan upp stämningen då tävlingsdeltagarna anlände till Raseborgs slottsruiner för att delta i den andra säsongen av Game of Ideas. Ursprungligen hade 21 affärsidéer anmälts till tävlingen. Via en högklassig uttagning hade nio affärsidéer kommit vidare till final.
På grund av Covid-19 fanns det egentligen ingen publik på plats. Evenemanget ”live streamades”. Då de tävlande kom ut på scen väntade en tuff domartrio bestående av FIBAN:s affärsänglar på dem. Domarna bestod av FIBAN:s ordförande Reima Linnanvirta och medlemmarna Annukka Mickelsson och Olli Malmivaara. Som konferenciär fungerade Reidar Wasenius.
De tävlande som klarat sig igenom kvalen till finalen representerade mycket varierande idéer och branscher. Bland idéerna fanns kosttillskott, olika applikationer samt tjänster åt äldre och 3D-utskrivna hus. Nivån var hög och domarna hade ingen lätt uppgift att hitta vinnare för de tre tävlingskategorierna. Publiken fick rösta fram sin egen favorit över nätet.
Vinnarna i respektive kategori var:
MOST ATTRACTIVE INVESTMENT – ReFaMo Oy, Vesa Aaltonen.
ReFaMo:s lösning används för att bestämma slitaget och livslängden för stålkonstruktioner. Genom att övervaka trötthet i konstruktioner kan mer hållbara lösningar utvecklas, materialanvändningen optimeras och därmed främjas en hållbar konsumtion av resurser. Slottets domare ville definitivt höra mer om detta och uppmanade därför ReFaMo till ytterligare förhandlingar.
STRONGEST TEAM – Valega Chain Analytics, Sven Martinsson.
Valega ger myndigheter, finansiella instanser, företag och konsumenter ett lättanvänt verktyg som analyserar monetära transaktioner, vilket i sin tur skapar transparens och säkerhet i så kallade Blockchain-transaktioner. Detta kommer i sin tur, enligt dem, att leda till ökad innovation och säker ibruktagning av Blockchain-teknik över hela världen.
MOST PROMISING IDEA – BNG Palvelut Oy, Tomi Koivulehto.
850 000 kg giftiga färger säljs årligen för rengöring av fritidsbåtar. All koppar som löser sig från dessa färger gör den till den största kopparbelastningen i miljön. Dessutom lossnar en betydande mängd mikroplaster från båtmålfärgerna ut i vattnet. Det snabbaste och mest kostnadseffektiva sättet att hålla båten ren är att tvätta bottnen 2-3 gånger om året på en bottentvätt. BNG Palvelut Oy / Brush ´n Go erbjuder tvätt av båtbottnen som en tjänst för båtförare och målet är att bygga ett rikstäckande nätverk.
AUDIENCE FAVORITE – Headshot Nutrition, Christoffer Weiss.
För att använda domarnas ord är Headshot Nutrition helt klart den mest tilltalande idén för publiken. Konceptet är ännu inte helt klart med att utveckla hälsosamma kosttillskott för “eSports”, dvs. konsol-tävlingsspelare, så att för dessa säkerställa maximal prestanda, men det tilltalar finländska kunder. Marknadsvärdet för kosttillskott åt idrottsutövare är över 44 miljarder dollar.
Novago Företagsutveckling Ab har som mål att främja hållbar affärsverksamhet och konkurrenskraft i Västnyland. Game of Ideas har visat sig vara ett bra sätt att hämta ny energi i höstmörkret och det är därför meningen att den tredje säsongen skall ordnas 9.9.2021. Årets program kan ännu ses på sidan: https://novago.fi/goi2/.
På bilden fr. vänster: Jonathan Pallares (Valega), Sven Martinsson, Tomi Koivulehto, Vesa Aaltonen, Christoffer Weiss